Diák-világ

 

 

Mitől jó diák a jódiák?

Fodor Ákos: Patt

ha elmondhatnám,
miért becsüllek nagyra:
vérig sérthetne

Vannak ilyen diákjaim. Belőlük gyúrtam össze egyet. Hívjuk őt „Ferinek.“

Szóval: „Feriben” van élet. Csibészes mosolyával képes örömet okozni társainak és erre fogékony tanárainak egyaránt. Humora nevettető, de sohasem sértő. Családjából, szüleitől eredendő neveltséget kapott – akkor is tisztelettudó, ha éppen kicsit „kilóg a sorból”.

„Feri” készül, a jegyei általában jók. De nem feltétlenül tartozik az osztály élbolyába. Azért van olyan tárgy, amiért tud lelkesedni is. Vannak barátai – de azokkal szemben sem kirekesztő, akik nem tartoznak a legszűkebb értelemben vett körébe.

„Feri” élete nem csak az iskola körül forog: edzésre is jár, kirándulni is, vagy épp más közösségbe.

„Feri” néha jelentkezik, ha az osztályfőnök valamilyen elvégzendő feladatra keres önkénteseket, bár ezt kétségkívül „nem viszi túlzásba”. Viszont a kifejezetten személyének szóló felkéréseket soha nem utasítja vissza.

„Feri” egy kicsit küszködik önmagával, a világgal és Istennel is. De legbelül pontos az iránytűje.

„Feri” elsősorban nem másnak akar megfelelni, hanem önmagának – de a kritériumokat azért egyezteti mással, akár még szülővel, tanárral is.

 A 25 éves érettségi találkozón pedig „Feri“ tiszta szívvel fogja elmesélni, mely kalandokon keresztül ért révbe az élete.

Dr. Szentgáli Zsolt

 

Szülőknek - kamaszokról

Az egyik nap még hozzánk bújik, másnap azt vesszük észre, hogy bújik előlünk. Az egyik nap még tanácsot kér, másnap már keresetlen szavakkal tanácsol el bennünket.

Néhány gondolat, melyek talán segítenek a kamasz korú gyermekeket nevelő szülőkön, és azokon az olvasóinkon is, akiknek azonnal kész válasza van minden alábbi mondatra…

Feszültségek márpedig lesznek. Ha minden konfliktusforrás elől elmenekülünk, a gyerek nem ismeri meg saját korlátait és a világ működését. A „mindent megtiltó” pedagógiánál már csak a „mindent megengedek” elve a károsabb.

Gyermekeink más szemüvegen keresztül látják a világot. Lehetséges cél a kompromisszum: bizonyos pontok mentén engedhetünk, hogy a fontos elvek mentén ne kelljen.

Még ha ráébresztenek is bennünket arra, hogy alapvetőn lúzerek, lejárt szavatosságúak, sőt, senkik vagyunk, akkor is a szülői példa a leghatékonyabb. Kerüljük az erőből uralt helyzeteket, a jó példa hosszútávon kifizetődőbb!

Minden látszat ellenére kamasz gyermeküknek szüksége van ránk, ezért legyünk mellette minden helyzetben. Egy jó beszélgetés, amikor az igazán fontos, sorsot menthet.

Töltsünk minőségi időt együtt: találjuk meg azokat a programokat, amelyekhez szívesen csatlakozik egy kamasz gyermek is, maradjunk részei az életének.

A századik vesztett harc után se adjuk fel. Ő sajnálná a legjobban. De úgyis neki van igaza, úgyis ő győz. Ha nem így van, akkor vagy nagyon szerelmes, vagy azonnal vigyük pszichológushoz J.

Az édesanyákkal a fiúk menetrend szerint 12-14 éves korban összevesznek. Úgy kb. 4-5 évre. Ekkor is szeretni kell őket - de ha ezt kimutatjuk, akkor még jobban megharagszik ránk – ha nem, akkor azért. Türelem! Visszatalál!

Kitartás! Kellő humorral (és nagy-nagy szeretettel) egész jól átvészelhető ez a „néhány” év – nekik is – nekünk is.

Márkiné Solnay Márta

 

 

 




Naptár
Aktuális | Kovetkező események
ImpresszumAdatkezelési tájékoztató

Minden jog fenntartva © Szent Margit Gimnázium

Tervezte az Unicial