Frissítve: 2024.09.02.

Tanáraidtól

Hogyan tanuljak?

 „χᾰλεπὰ τὰ κᾰλά” (Platón)

„Ami szép, az nehéz.”

 

ELSŐ LÉPÉS: NAGY LEVEGŐ!

Vegyél egy nagy levegőt, tedd le a kontrollert, és láss neki!

MÁSODIK LÉPÉS: TANULÁSRA ALKALMAS KÖRNYEZET

A zenét kapcsold ki, küldd ki a szobából az öcsédet! A telefont fordítsd képernyővel lefelé, némítsd le, válaszd le róla az okosórádat! Esetleg állítsd be a jelzést 30 percre, hogy tudd, mikor lazíthatsz.

HARMADIK LÉPÉS: SÚLYOZÁS

Vedd számba, mi az, amit okvetlenül meg kell csinálnod! Elsőbbséget élveznek az írásbeli házi feladatok: matek, nyelvek, fizika, kémia, fogalmazások  – de ezeket is csak az órai anyag áttekintése után készítsd el.

NEGYEDIK LÉPÉS: MEMORIZÁLÁS

Ha elkészültél az írásbeli házikkal, jöhet a „magolás”. De ne feledd: rögzíteni csak akkor tudod, ha érted is! Aztán: ha nem próbálod meg könyv nélkül visszamondani, nem ér a tanulásod semmit – inkább játssz helyette. A kőműves-segédnek nem kell tanulni.

ÖTÖDIK LÉPÉS: ISMÉLTÉS A TUDÁS ANYJA

Ha mondjuk töri után matekot tanulsz: a matek után próbáld elmondani a töri vázlatát. Fájdalmas – de nagyon hatékony!

TOVÁBBI TANÁCSOK

  • A telefonod legyen kikapcsolva v. elnémítva. TE döntsd el, hogy mikor nézed meg, és ne ő szóljon… Így lesz hatékony a munkád – nem zökkent ki a tanulásból.
  • Egyszerre mindig csak EGY dologra koncentrálj!
  • Válaszd tudatosan szét a munkát és a szórakozást. Ha keveredik, egyik sem hatékony.
  • Oszd be az idődet! Ha mondjuk öt vázlatpontot kell megtanulnod, és van erre 40 perced, akkor minden vázlatpontra szánj 8 percet.
  • Ne vessz el a részletekben! Ha egy prezentációt készítesz, ne keresd fél óráig a megfelelő betűtípust, mert ez szimpla IDŐHÚZÁS.

  • Meghatározott időközönként (úgy 30 vagy 40 perc tanulás után) tarts pihenőt!

Csontos Attila

 

„Az a versenyló, amelyik a cél előtt összeroskad,
csak virslinek való!”

.

Hogyan tanuljuk a matekot?

Egy példán való gondolkodás ugyanúgy megvisel, mint ahogy egy fizikai munka. Borzasztó nehéz összpontosítani – de gyakorolható. És amikor „belekerülsz” egy példába, és összpontosítva foglalkozol vele, akkor az elvarázsol. De csak akkor, ha hagyod magad, ha nem akarsz máshol lenni, ha nem akarsz más lenni, ha nem akarsz már más időben lenni.

A matek tanulása a szellem játéka, de több is annál: különös erőfeszítés. De mint bármely más művészet, szakácsművészet vagy épp regényírás, minél többet gyakorolod, annál tökéletesebb az alkotás eredménye, de legfőképp élménye.

Tehát hogy is érdemes?

A tanulás a tanórával kezdődik: ott csak Te vagy, a Tanár és a MATEK. Less el, lopj el minden titkot, ötletet, trükköt a tanártól. Amit fejből kell tudni, a könyöködön jöjjön ki. És meglátod, összeáll belőlük a kép. Ha valami túl gyors, a margón kívül jelöld, hogy annak utána kell járnod! Matekórát kihagyni főbűn – sütögetni fognak érte J. De a legnagyobb baj, hogy ha valami kimarad, mert utána minden ingatag, és lassan úgy érezheted, mintha kínai órán ülnél… Ekkor addig menj vissza az anyagban, ahol elveszett a fonál.

A házi feladat az otthoni tanulás utolsó fázisa. Először nézd meg a füzetet, takard le a definíciót, a megoldást, és mondd el őket, írd le és oldd meg őket magadtól. Mikor ez már megy, akkor vágj neki a házinak. Minimum az órai minta alapján tudd elkészíteni a házit, de a legjobb, ha már úgy érzed, hogy teljesen magadtól megy az.

Van „memoriter” matekból is. Általában rövid, de velős. Azt legjobb, ha reggel még megkérdezed magadtól – és el is tudod mondani.

Ne feledd, a rendszeres munka itt is sokkal többet ér, mint a kampány-hajrázás mely utóbbival ugyannyi időt töltesz el, de fele annyi sem marad meg az anyagból. Az előbbi kifizetődőbb…

Pákh György – Vízhányó Zsolt

 

 

Körkérdés tanároknak: „Kedvenc tantárgyam a gimiben”

 

Alfonza nővér

Gimiben kedvenc tartárgyam az orosz irodalom volt. Ma is előttem van, ahogy szavalt nekünk a tanárnő, Puskin szerelmes verseit sokszor idézte, el tudott minket varázsolni, kamaszokat. Az irodalom nagyjai, akik egészen elragadtak: Dosztojevszkij, Tolsztoj, Csehov. Őket bármikor szívesen kézbe veszem, megunhatatlan.

Ávár Barbara

Földrajz. Amellett, hogy szeretek utazni, számomra mindig fontos volt, hogy tudjam értelmezni a környezetemet: a fizikai jelenségeket, a társadalmakat és az épített környezetet is. Vonzódom a térképekhez, amerre járok, fotózom, National Geographic gyűjteményemre büszke vagyok.

Bajcsi Gizella

Az elméleti líceumban, ahová jártam, több kedvenc tantárgyam is volt. Természetesen szerettem az idegen nyelveket, amiket viszonylag könnyen is tanultam, valamint a magyar irodalmat. Az egyik példaképem a magyar nyelv és irodalom tanárnőm volt. Nagyon szigorú és következetes tanár volt, aki minden órájára készült és mindig volt szóbeli felelés és memoriter is.

A fizikát pedig azért szerettem, mert a tanár úr nagyon jól, szuggesztíven magyarázott, és megértettem a tananyagot. Már csak tanulni és gyakorolni kellett. Nem véletlen, hogy az osztályból hárman is fizikusok lettek.

Carlo Fumagalli atya

Gimiben kedvenc tárgyam volt a latin és a fizika. Miért? Talán mert nagyon különböznek egymástól – aztán az egyetemen fizikus lettem – a latint hobbyból tanultam tovább.

Csontos Attila

A kémia. Talán azért, mert az atomok világában éreztem legközelebb magamhoz a világegyetem létezésének és működésének magyarázatát. Meg azért is, mert nagyon szerettem a számítási feladatokat, rengeteget megoldottam, és komoly sikerélményt jelentett, mikor a megoldókulcs megerősítette az én megoldásomat.

Holczmann-né dr. Fehér Ildikó

Általános iskolában és a gimi első éveiben a biológia. Nagyon érdekelt, alig kellett tanulnom, szinte „ragadt” rám minden információ. Most is szeretem a természetet, az állatokat különösen. Végül mégis más irányba fordultam a továbbtanulásnál, az érdeklődés azonban továbbra is megmaradt, melyet valószínűleg a génjeimben hordozok, mert édesanyám, távoli nagybátyám és több rokonom orvos volt. A történelem tanulmányozásakor nagyon megragadtak az egykori betegségek leírásai, a gyógymódokról, az orvosi eszközökről és a korabeli higiéniai körülményekről való beszámolók.

Horváth István

Bár most történelem-angol szakos tanár vagyok, a gimiben szerettem a matekot is. Hogy miért? Számomra a matek olyan tantárgy volt, amit nem igazán kellett tanulnom. Próbáltam odafigyelni az órákon, gyakorlásképpen mindig megcsináltam a házit és király érzés volt, ha jók lettek az eredményeim! J.

Keményné Orbán Krisztina

Szaktárgyaimon kívül az ének volt a kedvencem. A tanárnő igazi művészalkat volt, és lelkesen vezette a gimnázium vegyeskarát. Ritka testvérkapcsolatai voltak, így utaztunk meghívásra Ausztriába, Németországba és Svájcba. Élveztük a szereplést, és nagyszerű közösség alakult az énekléssel.

Kornyilovné Dr. Máté Anita

Gimiben a kedvenc tantárgyam a történelem volt, mert már kiskoromtól kezdve lebilincselt minden, ami a múlttal kapcsolatos. Bár jó tanárunk is volt, a témák miatt vártam mindig az órákat, s ezért is döntöttem úgy, hogy az egyetemen is a történelemmel fogok foglalkozni.

Lobmayer András

Biológia volt a favorit. Szakkörön növényt határoztunk és piarista szerzetes tanárunk a mikroszkóp segítségével feltárta előttünk a láthatatlan világot. Tovább erősített, hogy egy középiskolás biológia pályázaton második helyezett lettem, és az állatkerti vetélkedőkön is rendszerint jól szerepeltem.

Nagyné Margitán Gabriella

Gimiben kedvenc tárgyam a matematika volt. A matematika szeretete nálam szorosan összefonódott azzal, hogy kisiskolás korom óta tanár szerettem volna lenni. Mindezt példaképemnek, anyukámnak köszönhetem, aki maga is matematika tanár volt.

Murányi Ilona

Nem volt kedvenc tantárgyam, sőt…, de ez hosszú történet.

Oberrecht Ádám

A történelem. Mert az időpontok és események megjegyzése sosem került külön energiába (most sem), így a tantárgy fontos részét jelentő, „mágikus erejűnek” vélt évszámok megtanulása sem volt nehéz, a többit meg szívesen tanultam hozzá. A történelmi ismereteimet a zenetörténet tanítása során is tudom kamatoztatni.

Pacz Mercédesz

Magyar, művészettörténet és történelem, a franciát pedig ki nem állhattam. Megesik. :-D Az irodalmi szövegek kicsi koromtól fogva lenyűgöztek, nagyapámmal Homéroszt meséltettem magamnak, mikor még nem tudtam olvasni, a másik két tárgy pedig még gazdagabbá, érzékelhetővé tette ezeket a szövegeket. Emellett mindhárom tárgyból fantasztikus tanáraim voltak, akik értettek ahhoz, hogy folyamatosan fenntartsák a figyelmemet és érdeklődésemet.

Pákh György

Minden tárgyat alaposan és lelkiismeretesen tanultam, de a magyar nyelv, az anyanyelv szépsége és nyelvtana teljesen elbűvölt. Drávay Gizella magyartanárnő egyénisége, igazi mély hivatástudata tette legkedvesebb tantárggyá a magyar nyelvet és irodalmat. Minden magyar óra ünnep volt!

Pujcsek Adél

Olasz, magyar nyelv és irodalom, angol, földrajz. 
A nyelvtanulás fontos szerepet tölt be az életemben, az elmúlt évek során tanult nyelveknek (de különösen az olasz nyelvnek) köszönhetően időről időre nagyszerű embereket ismerhetek meg a világ különböző országaiból, számomra az emberi kapcsolatok az első szempont, amiért érdemes nyelveket tanulni. 
Ezenkívül szeretek olvasni, érdekel, hogy mi történik éppen a nagyvilágban, szabadidőmben és a munkám miatt is elég sokat utazom, így lelkesen tanultam a földrajzot is.
Mindegyik tantárgyból kiváló tanáraim voltak, sokat köszönhetek nekik.

Reichardtné Szabó Marietta

A gimnáziumban, de már általánosban is a kedvenc tárgyam a matematika volt. Már az első (9.) osztálytól kezdve kis létszámú fakultációs csoportba járhattam, ahol nagyon jó hangulatban dolgoztunk együtt, és a nehéz feladatok megoldása közben is egymással versenyeztünk.

Richlik-Horváth Katalin

A matematika, a fizika és a történelem. Szerettem a rejtvényeket, elvarázsolt a gondolkodás lehetősége. Nagyon szerettem olvasni és az egyes helyzetekben megtapasztalni a logikai összefüggéseket. Versenyeredményeket is ezekből a tantárgyakból szereztem, ami több esetben ajándék utazással is járt. Ezek a tantárgyak elvezettek kedvenc tevékenységemhez az utazáshoz és ezáltal a világ megismerésének lehetőségét is megteremtették.

Simonfai Teodóra

Magyar irodalom, mert a mai napig nagyon szeretek olvasni és kíváncsi voltam ki, mit lát meg egy műben és ezáltal nekem milyen új szempontokat ad. Egy jó mű mindig több rétegű, mindenkinek kicsit mást mond. Ezen kívül, mint a legtöbb „rendes” kamasz én is írogattam, ez hozzátartozott a „világmegváltáshoz” és próbáltam ellesni a „nagyoktól” hogyan is kellene ezt jól csinálni. Nagyon szerettem a rajzot is, mert a tanár művészettörténetet tartott. Hihetetlen széleskörű, érdekes és értékes tudást kapott az európai kultúráról.

Somogyi Mihály

Fizika, történelem. Fizikából általános iskolában volt kiváló tanárom, s a tárgy iránti elkötelezettségem megmaradt a gimnáziumi évek alatt is. A történelem gyerekkorom óta érdekel. Ha annak idején már lett volna ilyen szakpárosítás, lehet, hogy most fizika-történelem szakos tanár lennék.

Stodola Bálint

A földrajz és a történelem mellett a kémia, a német irodalom és talán meglepő módon a matematika. Kémiaórán elvarázsolt a szertár, a felszerelések, és hogy egyes anyagokból milyen új anyagokat lehet létrehozni, illetve, hogy ezek milyen hatással járnak. A német irodalom ablakot nyitott a világra: megismertem a német gondolkodásmódot, irodalmuk legjobbjait, továbbá, megtanultam szépen verset elemezni. A matematikát hasonló okokból szerettem: szintén egy gondolkodási rendszert ad át, és örömmel töltött el, ha jól levezettem és megoldottam egy  függvényelemzést.

Szabóné Fenyvesi Katalin

Kedvenc tárgyam a gimiben a matematika volt, hiszen az informatika akkoriban még nem létezett. A matematikai feladatok megoldása mindig olyan volt számomra, mint a rejtvényfejtés, ezért szórakoztatónak tartottam, és kihívást jelentettek számomra, főleg a nehezebb, logikus gondolkodást igénylő feladatok. Volt olyan feladat is, amin három hétig törtem a fejem, de végül is én győztem, megoldottam!

Dr. Szentgáli Zsolt

Gimnáziumban kedvenc tárgyam természetesen a történelem volt. Igazából kb. 6 éves korom óta tudtam, hogy ezzel szeretnék foglalkozni. Elsőben nagyon jó tanárom volt – akkori jegyzeteim sokáig őriztem. Utána olyan tanárt kaptunk, aki jobban jeleskedett az „önmenedzselésben”, mint a tanításban, de kétségkívül szerette az osztályunkat, lehetett vele beszélgetni, az OKTV-döntőre pedig személyesen vitt el minket egy évfolyamtársammal.

Szücs Anikó

Kedvenc tárgyam a gimnáziumban a matematika volt. A korábbi években is már szívesen magyaráztam osztálytársaimnak a feladatokat. A tárgy iránti érdeklődésem a későbbiekben is megmaradt.

Tanai Róbert

Általános iskolában még kevésbé, de középiskolában egyértelműen a nyelveket szerettem legjobban tanulni: oroszt és németet, illetve angolt szakkörben. Aztán valahogy mégis a spanyol nyelv lett a legfontosabb. A nyelvtanulást nagyon fontosnak találom, új világra nyílik szemünk bármilyen nyelv tanulásával.

Urbányiné Farkas Dóra

Valójában olvasni szerettem, válogatni a könyvtárban, könyvesboltban, szerettem az új könyv illatát. Amikor új regénybe kezdtem, úgy éreztem, mintha új kalandra indulnék. Így nem csoda, hogy beszélgetni is szerettem róluk. Szerencsém volt, kiváló magyartanárok formálták látásmódomat.

Varga-Etele Orsolya

Irodalom - szerettem olvasni, lírát és regényeket, bár többnyire sajnos nem a kötelezőket, de azért az órán is találtam "kincseket". Megdöbbentett, hogy egyes szerzők hogy érezhették ugyanazt, amit én - mondjuk száz évvel korábban, férfitestben és egy egészen másfajta életben, mint amit én éltem.

Vízhányó Zsolt

A matek. Nyilván mert sikeres volt, és mert szerettem a tanárt. De azért is, mert fejben bármikor lehet matekozni: buszon ülve, unalmas órák alatt, vagy épp altató gyanánt. Kezd már olyan lenni, mint az imádság J.

  

Körkérdés tanároknak: „Kedvenc versem”

Alfonza nővér

Gyurkovics Tibor: Jézus
Mécs László: Vadócba rózsát oltok
Reményik Sándor: Templom és iskola

Ávár Barbara

Nagy László: Ki viszi át a Szerelmet
József Attila: Reménytelenül

Bajcsi Gizella

Horváth István: Tornyot raktam
József Attila: Altató

Carlo Fumagalli atya

Radnóti Miklós: Éjszaka
Reményik Sándor: Kegyelem

Csontos Attila

Kosztolányi Dezső: Számadás
Pilinszky János: Az ember itt

Holczmann-né dr. Fehér Ildikó

Mécs László: Vadócba rózsát oltok…
S. T. Coleridge: Rime of the Ancient Mariner (Rege a vén tengerészről)

Horváth István

Arany János: Toldi
József Attila: Nagyon fáj

Keményné Orbán Krisztina

Radnóti Miklós: Tétova óda
Márai Sándor: Mennyből az angyal

Kornyilovné Dr. Máté Anita

Ady Endre: Az Úr érkezése
Kosztolányi Dezső: Halotti beszéd

Lobmayer András

Balassi Bálint: Egy katonaének
Radnóti Miklós: Nem tudhatom

Nagyné Margitán Gabriella

Weöres Sándor: Valse triste
Tóth Árpád: Esti sugárkoszorú

Murányi Ilona

Kosztolányi Dezső: Hajnali részegség
Pilinszky János: Azt hiszem; Magamhoz

Oberrecht Ádám

Goethe: Erlkönig
Pilinszky János: Harmadnapon

Pacz Mercédesz

Nagyon nehéz kérdés, nálam ez élethelyzetenként változik. Úgy gondolom, hogy a szövegek gyógyító erejűek, irányt mutatnak nekünk, segítenek döntést hozni, vagy csak simán erőt meríthetünk belőlük. Ha azonban visszatekintek, azt mondanám, két szerző van folyamatosan jelen az életemben: Nagy László és Pilinszky János. Jelenleg (ebben a pillanatban) előbbitől Az én szívem, utóbbitól az Éjféli fürdés című verseket választanám. 

Pákh György

Veres Péter: Én nem mehetek el innen
Puskin: Téli reggel
Kölcsey Ferenc: Huszt

Pujcsek Adél

Arany János: Domokos napra
Reményik Sándor: Templom és iskola
Giacomo Leopardi: L'infinito

Reichardtné Szabó Marietta

Berzsenyi Dániel: Búcsúzás Kemenesaljától

Richlik-Horváth Katalin

Jókai Anna: Ima Magyarországért
Székely János: Semmi – soha
Tollas Tibor: Testamentum
Gyermekkorom legszebb emlékei szavaló versenyekhez kötődnek. Verset mondani olyan,
mint énekelni – terápia.

Simonfai Teodóra

Tóth Árpád: Álarcosan
Pilinszky János: Azt hiszem
Szabó Lőrinc: Harc az ünnepért

Somogyi Mihály

Arany János: Bor vitéz; V. László

Stodola Bálint

Arany János: Epilógus
Heinrich Heine: Ein Jüngling liebt ein Mäddchen (Lyrisches Intermezzo)

Szabóné Fenyvesi Katalin

Arany János: Toldi; Családi kör

Dr. Szentgáli Zsolt

József Attila: Íme hát megleltem hazámat…
Radnóti Miklós: Nem tudhatom

Szücs Anikó

Ady Endre: Karácsony
Weöres Sándor: Örök pillanat

Tanai Róbert

Radnóti Miklós: Bájoló
María Elena Walsh: (argentín költőnő) : La vaca estudiosa (gyermekvers) Weöres Sándor: A birka-iskola c. versének argentín megfelelője

Urbányiné Farkas Dóra

Nagy László: Ki visz át a Szerelmet
Pilinszky János: Sztavrogin elköszön

Varga-Etele Orsolya

Pilinszky: Négysoros
Apollinaire: Búcsú
Ady: Az Úr érkezése

Vízhányó Zsolt

József A.: Magad emésztő… ill. Thomas Mann Üdvözlése
Sz. Jeszenyin: Kék tűzeső
Babits M.: Ősz és tavasz között

 

Körkérdés tanároknak: „Kedvenc filmem”

Alfonza nővér

Giulio Base: Péter a kőszikla
David G. Evans: The Grace Card (A kegyelem kártyája)

Ávár Barbara

Wim Wenders: Berlin felett az ég
Milos Forman: Amadeus
Sidney Lumet: 12 dühös ember

Bajcsi Gizella:

Krimisorozatok - Rex felügyelő, aminek elég sok részét megnéztem.
Lars Kraume: A néma forradalom című új /2018 /német filmet, nagyon jó.

Carlo Fumagalli atya

Clint Eastwood: Gran Torino

Csontos Attila

Andrej Tarkovszkij: Andrej Rubljov
Robert Redford: Átlagemberek

Holczmann-né dr. Fehér Ildikó

Tim Robbins: Dead Man Walking (1995)
Alfred Hitchcock: Vertigo (Szédülés) (1958)

Horváth István

Luc Besson: Az ötödik elem (1997)
Ridley Scott: Bor, mámor, Provence (2006)

Keményné Orbán Krisztina

Anthony Minghella: Az angol beteg
Baz Luhrmann: Ausztrália

Kornyilovné Dr. Máté Anita

Roberto Benigni: Az élet szép
Robert Zemeckis: Forrest Gump

Lobmayer András

Gérard Oury: Jákob rabbi kalandjai
Alex Kendrick: A szerelempróba

Nagyné Margitán Gabriella

Zsurzs Éva: Abigél
Joe Wright: Büszkeség és balítélet

Murányi Ilona

Huszárik Zoltán: Szindbád illetve Csontváry

Oberrecht Ádám

Mihályfy Sándor: Indul a bakterház
Alfred Hitchcock: Meggyónom

Pacz Mercédesz

Forest Gump
Tükröm, tükröm.
(De gyakorlatilag minden rajzfilmet, mesét szeretek.)

Pákh György

Tengiz Abuladze: Vezeklés
Sergio Leone: Volt egyszer egy vadnyugat
Billy Wilder: Alkony sugárút

Pujcsek Adél

Giuseppe Tornatore: Nuovo Cinema Paradiso 
Roberto Benigni: Az élet szép  (La vita è bella)

Reichardtné Szabó Marietta

Roberto Benigni: Az élet szép /La vita e bella/
Ken Kwapis: Négyen egy gatyában /The Sisterhood of the Traveling Pants/

Richlik-Horváth Katalin

Kedvenc filmem:
Franco Zeffirelli: Napfivér, Holdnővér
Ivan Reitman: Hat nap, hét éjszaka

Simonfai Teodóra

Szabó István: A napfény íze
Tímár Péter: Csinibaba
David O. Russel: A napos oldal

Somogyi Mihály

Luc Besson: Az ötödik elem
Kevin Reynolds: Robin Hood a tolvajok fejedelme
John McTiernan: A 13. harcos

Stodola Bálint

E.B. Clucher: Nyomás utána! (1985)
Székely István: Hyppolit a lakáj (1931)

Szabóné Fenyvesi Katalin

Bacsó Péter: A tanú

Dr. Szentgáli Zsolt

Frank Capra: Az élet csodaszép
Fábri Zoltán: Az ötödik pecsét

Szücs Anikó

Luigi Magni: Legyetek jók, ha tudtok
Kevin Sullivan: Anna

Tanai Róbert

Kafarnaum - A remény útja

Urbányiné Farkas Dóra

Sándor Pál: Ripacsok
Terry Gilliam: A halászkirály legendája

Varga-Etele Orsolya

Luigi Magni: Legyetek jók, ha tudtok
Taylor Hackford: Az ördög ügyvédje
Kevin Sullivan: Anna (4 részes)

Vízhányó Zsolt

Dino Risi: A nő illata (1974)
Sydney Pollack: A lovakat lelövik, ugye?
Mr. Bean nyaral 

  

Körkérdés tanároknak: „Amiért (még) érdemes tanárnak lennem”

Bajcsi Gizella

Gyerekkorom óta erre a pályára készültem, bár a családban én vagyok az egyetlen tanár. Miért érdemes tanárnak lennem? Mert szeretek tanulni és tanítani. Számomra a tanárság hivatás, elkötelezettséget jelent. A pedagógiai munka sosem egyhangú és unalmas, kreativitást igényel és változatos.
A tanítás mellett szeretek beszélgetni, kirándulni, foglalkozni tanítványaimmal. Mindig örülök diákjaim sikereinek

Carlo Fumagalli

Tovább tudom adni azt, amit én is kaptam - és kapok minden nap. Hálával és örömmel hirdetem, hogy Jézus az Úr, hogy csak benne találja az értelmét az életünk és az egész világ élete. És meg is láthatom a csodát: rajtam keresztül is az Úr szól a fiatalokhoz, találkozik velük, érinti a szívüket.

Csikai Klára

Tanárnak lenni a hitről szól. A fiatalokba, a jövőbe vetett hitünkről.

Csontos Attila

Ahogy egy tapasztalt kollégám mondta egyszer: tanárnak lenni azért jó, mert minden nap tartogat valami érdekességet, valami izgalmat. Ebben valami alapvető igazság van a mi hivatásunkkal kapcsolatban. Tanárnak lenni azért jó, mert segít(het) fiatalon tartani a lelket.

Érsok Gábor

Számomra azért érdemes pedagógusnak lenni, mert azt érzem itt a helyem, ez a dolgom, ezt kell csináljam. Itt folyamatosan fejlődhetek, kreatív lehetek és nevelhetem a tanulókat. Célom hogy őseim egyszerű mondatának értelmét továbbadjam: „Ember légy”!

Heiszer Ferenc

Az első dolog, ami eszembe jut, hogy lehetőségem van hatással lenni a diákok életére és jövőjére. Nagy élmény közöttük létezni, velük beszélgetni és izgalmas feladat elérni azt, hogy az általam tanított tárgyakat szeressék.

Amiatt is érdemes tanárnak lennem, mert élvezhetem a diákok figyelmét, az őszinteségüket és tapasztalhatom az érdeklődésüket.

Holczmann-né dr. Fehér Ildikó

Egyrészt már nem érdemes új pályát keresnem 49 évesen. (Ez a vicc része volt.) Nem is szeretnék mást csinálni, ha újra születnék, akkor sem. Lehet, hogy burokban élek, vagy túl idealista vagyok. Megvan minden fizikai szükségletem, nem kell a mindennapi betevő falatért küzdenem. Ezek egyéni, szerencsés élethelyzetek. Mindemellett szeretek mindig valami újat mutatni a fiataloknak. Sok küzdelmem volt és van, csalódás is ért már számtalanszor, de valahogy mindig adódik egy bizalommal teli köszöntés, mosoly, megszólítás vagy felkeresés a diákok vagy szüleik részéről. Szeretem a tanári közösséget is. Itthon vagyok…

Horváth István

1. Még mindig élvezem. 2. Társadalmilag hasznosnak találom. 3. Más területen is kipróbáltam már magam és messze itt van a legtöbb intellektuális szabadságom. (De tény, egy szálloda- és élményfürdőtesztelői állásajánlat megkísértene!)

Kaszásné Katona Györgyike

Hit. Remény. Szeretet.

Keményné Orbán Krisztina

Tanárként egy izgalmas időutazáson veszünk részt, ahogy a kis emberkék a kezünk alatt formálódnak. Felemelő érzés, ha világlátásukat, pályaválasztásukat inspirálhatjuk, ha a bizalmukba fogadnak verseikkel, és ha öregdiákként is hálásan felkeresnek. Tanév végén pedig ott a várva várt nyári szünet!

Kornyilovné Dr. Máté Anita

Számomra a tanári pálya hivatás is, nemcsak foglalkozás. Szeretem, mert soha nem unalmas, mindig van benne kihívás, valamint azért is, mert diákjainkban érdekes és értékes egyéniségeket ismerhetek meg. Örülök, ha sikerül átadni valamit az ismeretekből, s ez majd később segíti őket pályájuk során.

Lobmayer András

88 éves apámat megkérdezte egy orvosnő a vizsgálat közben, hogy milyen rokonságban áll velem. „András a fiam” – válaszolta ő. Az orvosnő ekkor elárulta, hogy ő is margitos diák volt, én tanítottam neki a biológiát és nekem köszönheti, hogy az orvosi pályát választotta. Ez a sztori sok erőt ad nekem.

Murányi Ilona

Nem azért lettem tanár, mert „érdemes” volt, hanem mert ehhez a feladathoz éreztem kedvet, küldetést. Nagy áldás, ha az ember megtalálja a hivatását, így a munkája nem válik robottá. Amúgy most már kicsit késő lenne meggondolnom magam. :-)

Nagyné Margitán Gabriella

A tanári munka -ahogyan sokak szerint, szerintem is- egy életre szóló, varázslatos hivatás. Gyerekek, fiatalok között lenni, megtanítani nekik valamit nap mint nap, az iskolai légkör olyan kivételes és egyedi, amelyet egyetlen más munkahely sem tud nyújtani, és amelyet nem cserélnék el semmi mással.

Oberrecht Ádám

Manapság egyre nehezebb érveket találni a pályán maradásra, de nem lehetetlen. Az első a remény, hátha lesznek jobbak is a körülmények. A második, hogy nem (csak) gépekkel, hanem emberekkel kell foglalkozni. A harmadik pedig, hogy nagyrészt még alakítható, formálható fiatalok vannak ránk bízva, akiknél még talán hat a szó és a példa.

Pacz Mercédesz

Nagyszerű dolog fiatalokkal szövegeken dolgozni. Folyton behoznak valami izgalmas, új szempontot, új perspektívákat nyitnak, rengeteget lehet tanulni tőlük. Mindemellett pedig a diákokkal együtt töltött idő, beszélgetés tölt fel engem a legjobban - igazából ők tartanak fiatalon. 

Pákh György

Kisebbségi létben, szegénységben, olyan tanáregyéniségek lettek példaképeim, akik nemcsak a magyarázattal tanítottak, hanem minden gesztusukkal, megjelenésükkel, minden állásfoglalásukkal, vitákban és konfliktusokban vállalt véleményükkel. Őket szeretném követni, ezért vagyok a tanári pályán.

Pethő-Gazdag Cecília

Amikor levelet kapok a régi tanítványoktól, hogy átvették a biológus diplomát, és azt írják, hogy én szerettettem meg velük a biológiát. Vagy amikor a régi osztályomból 13-an, 14-en megjelennek az iskola előtt, hogy itt vannak, hozzám jöttek. Hát… megérte…

Pujcsek Adél

Aki oktató-nevelő tevékenységet végez, nem csupán munkahelyi kötelességét látja el, hanem a jövőbe fektet be. A fiatalok a jövőnk, belőlük Embert faragni nemes hivatás. Örülök, ha a szüleimtől, egykori tanáraimtól kapott értékekre megtaníthatom diákjaimat. Értékekre nevelni mindig érdemes.

Rébay Lajos

Az állítás kicsit azt sugallja, mintha most kevésbe lenne érdemes tanárnak lenni, mint korábban.  Szerintem ugyanolyan jó tanárnak lenni most, mint korábban, sőt véleményem szerint jobb körülmények között dolgozhatunk mint ezelőtt bármikor, (az óraszámokat leszámítva:).

Legtöbben azért vagyunk ezen a pályán, mert ez áll a személyiségünkhöz legközelebb. Ebben a speciális tanár-diák munkakapcsolatban, illetve iskolai környezetben olyan impulzusokhoz jutunk, ami inspirál minket. Egész egyszerűen többet kapunk emberileg, mint más munka miliőben kaphatnánk. Ezért gondolom, hogy érdemes tanárnak lenni.

Richlik-Horváth Katalin

Példát mutatni, szeretetben élni, tudást adni, egy remek közösség tagjaként építeni a mindennapokat, diákjaink sikerének részese lenni, újra megerősítést nyerni abban, hogy a befektetett munka megérte, mind a diák, mind az én részemről. A család és ez a csodálatos hivatás teszi teljessé az életemet.

Simonfai Teodóra

Röviden: minden (külső) nehézsége ellenére a világ egyik legjobb dolga az ifjúsággal foglalkozni,

tanítani, nevelgetni és nézni ahogy az elvetett mag kihajt.

Hosszabban: ugyanez :-)

Sinkó Viktória

A jó hangulat, a csevej, a zsivaj, az énekszó, a mosolyok, a köszöntések, a közös imák, a kérdések, a válaszok, a tisztelet, a szeretet, a mindennapi sikereitekben való részesedés. Én ezért szeretek leginkább tanár lenni.

Sió Dávid

Miért szeretek tanár lenni?  A legjobb, hogy érdeklődő, okos gyerekkel tölthettem az időmet. Szakomon keresztül segíthetem őket, hogy mind emberileg, mind pedig ismereteket tekintve is értékes felnőtteké váljanak.


Sipossné Szabó Ildikó

- a közösen felfedezett dolgokért; - az együtt munkálkodásért; - a néha gyanúsan csillogó szemekért; - hogy adhatunk, de kaphatunk is; - egy jó közösségért

Mindig is tanár akartam lenni, azt hiszem, hogy tanárnak lenni jó. ( De lehetne sok szempontból jobb.)

Somogyi Mihály

A diákok visszajelzései, illetve ezt szeretem csinálni, s talán valamennyire értek is hozzá. Sajnos más nyomós érvet nem tudnék mondani.

Söjtöry Borbála

Amikor az elballagó diákok megkeresnek, hogy menjek velük röplabdázni a régi idők emlékére, az nagyon jó érzés, mert látom, hogy sikerült átadom a sport szeretetét és annak összekovácsoló erejét.

Stodola Bálint

Számomra a tanítás alkotó munka, annak minden örömével és nehézségével együtt. Amint jön az „AHA-élmény”, akkor már mondhatom, hogy ma érdemes volt reggel bejönnöm. No, és persze, az iskolában mindig zajlik az élet…

Szabadosné Karsay Gabriella

Még mindig a gyerekekért érdemes tanárnak lenni, hiszen mégiscsak ők a főszereplők, akikkel persze időnként harcolunk, szélmalomharcot vívunk, de azért képesek vagyunk szárnyalni, közösen gondolkodni is, és örömmel nyugtázhatjuk, ha sikerült eljuttatnunk őket A-ból B-be. Fáradozásunk egyik legnagyobb jutalma, hogy diákjaink „örök fiatalon” tartanak bennünket, és változatosságot biztosítanak, hiszen unatkozni soha nem hagynak. Ezekért (még) igenis érdemes…

Szentgáli Zsolt Dr.

1. Alapvetően: a gyerekekért. Szeretek nekik magyarázni, jó megtapasztalni a szeretetüket, jó azt érezni, hogy tettem értük valamit.

2. Szeretem a tárgyamat, a történelem-tudományt (érdekes, klasszikus idézettel szólva: „emberekről szól”). Szeretek emberek, fiatalok előtt összefüggéseket feltárni, új ismereteket átadni, őket meglátásokra rádöbbenteni.

3. Szeretem, hogy szellemi közegben vagyok, kollégákkal értelmes beszélgetéseket folytathatok.

Szücs Anikó

Véleményem szerint nagyon fontos feladat a tanítás. Úgy gondolom szükséges, hogy legyenek tanárok, hiszen így biztosíthatjuk a gyerekek számára a tanulás lehetőségét.

Tanai Róbert

Tanítványaink minden sikeréért, főleg azokért, amelyekhez mi is hozzátettünk valamit. De amikor egy kamasz 12. évfolyam utolsó óráján saját nevében, osztálytársai előtt, vagy mások óra végén külön megköszönik a munkámat… ezekért a pillanatokért mindenképp megérte ezt a pályát választanom.

Urbán Diana

Számomra a tanárság hivatás, nem emlékszem konkrét meghívásra, de gyerekkorom óta megvan. Ez a feladatom, akkor is csinálom, ha sokak szerint nem érdemes.

Érdemes tanárnak lennem, mert évről évre követhetem, amint csillogó szemű gyerekekből enervált kamaszok lesznek, akiket végül gondolkodásra képes felnőttként bocsájthatunk útjukra. Érdemes tanárnak lennem, mert óráról órára láthatom a diákok szemében az „AHA-élményt”, amikor megértenek egy-egy nehezebb összefüggést; folyamatos visszajelzést adnak. Az online tanítás alatt jöttem rá, hogy erre mennyire szükségem van. Végül érdemes tanárnak lennem, mert hasonló gondolkodású értelmiségi emberek között dolgozhatok.

Urbányiné Farkas Dóra

A tanítványaim!

Ahogyan ez mindig is volt és mindig is lesz, amíg csak a pályán maradhatok.

Vámosi Judit

Szeretek az ifjak között lenni, gondolatokat, érzéseket megvitatni; élvezem, hogy inspiráljuk egymást. Vannak borúsabb, munkás hétköznapok. Ilyenkor eszembe jutnak azok a kedves szavak, levelek, amelyeket a tanítványaimtól kapok, és pillanatok alatt újból kerek lesz a világ!

Vasas Géza

„A kérdésre a saját szavaimmal csak nehézkesen és körülményesen tudnék válaszolni. Non est volentis, neque currentis, sed miserentis Dei...”


Vízhányó Zsolt

Gyermekkoromban – nagyanyánk tiltása ellenére – elcsíptük a hetes, sárga csibéket, és a két markunkban tartottuk őket. Kicsit kapartak, kicsit csipdestek, utána nézelődtek. Nagyon aranyos volt. Aztán elengedtük őket. Eliszkoltak. És még tanultak is: utána mindig messze elkerültek bennünket. De szerencsére mindig lettek új csibék.

 

 

Körkérdés tanároknak: Számomra a legfontosabb diáktulajdonságok

 

Fodor Ákos:  Patt

ha elmondhatnám,
miért becsüllek nagyra:
vérig sérthetne

Alfonza nővér

Kitartó. Vannak elképzelései a jövőjéről. Udvarias. Nem beszél csúnyán.

Ávár Barbara

Tisztelem a kíváncsiságot, az elköteleződést és a kitartást. No és kell a jó humor, de az szinte mindenhez.

Bajcsi Gizella

Az őszinteség, szorgalom, tisztelettudat, alázat és nem utolsó sorban humor. Fontos a fegyelmezettség, pontosság, a logikus és kritikai gondolkodás, a céltudatosság, valamint az együttműködő- és segítő készség.

Carlo Fumagalli

Nagyon szeretek órát tartani egy olyan osztálynak, ahol a diákok őszintén, tisztelettel és félelem nélkül feltesznek kérdéseket a napi anyagról.

Az óra nem úgy zajlik, hogy megtanulunk fejből egy-két távoli és rideg információt, hanem együtt felfedezünk és elsajátítunk olyan tartalmakat, amik személyesen érintenek minket.

Csikai Klára

A számomra igazán inspiráló diák egyik szeme sarkából a kíváncsiság, a másik szeme sarkából egyfajta huncut csibészség mosolyog. Igen, csibészség. Ez számomra azt jelenti, hogy a diák bátor, vagány, talpraesett; életrevaló. Nem fél kísérletezni, a megszokottól eltérő, új, saját, egyéni utakat felfedezni, kitaposni… persze ehhez szorosan hozzátartozik, hogy mindezt egyenes gerinccel, másokat nem bántva, sőt a gyengébbet felkarolva teszi. Képes felismerni, megérteni mind a saját, mind mások szükségleteit és kellő empátiával, asszertív módon reflektálni azokra.

Csontos Attila

Mindenekelőtt a becsületesség, az egyenes gerinc. Ha őszintén vállalja, hogy nem tanult, hogy lusta volt, az sokkal kevésbé visel meg, mint amikor valaki hosszan mentegeti magát, mellébeszél, horribile dictu: hazudik. További erények: érdeklődés, fogékonyság a jóra, udvariasság, jókedv.

Csutka Éva

Tisztelje a tudást, és dolgozzon meg érte. Becsüljön meg másokat és azokat a dolgokat, amelyekbe belekezd. Ha belekezdett, fejezze is be. Legyen elfogadó, ugyanakkor álljon ki magáért. Nem árt, ha van humora, és időnként ironikusan látja önmagát.

Harsányi Éva

Talán egyik legfontosabb az egyenesség, becsületesség, tisztalelkűség. Az, hogy bátran szembe tudjon az ember nézni a hibáival, gyengeségeivel, és aztán bátran tudjon újrakezdeni, törekedjen mindig a jóra, a többre.

Holczmann-né dr. Fehér Ildikó

Az első a közvetlenség. Kedvelem azokat az embereket, akik nyitottak egy könnyebb beszélgetésre. Egy-egy kedves szó mindig mindenkinek jól jöhet. Szeretem, ha valaki nagylelkű, mert nem egészséges dolog apró sérelmek miatt duzzogni és másokra neheztelni. Fontos a megbízhatóság és a pontosság, mert udvariatlan dolog másokat megváratni vagy egy-egy meggondolatlan ígérettel másoknak csalódás okozni. Kedvelem, ha valaki a közvetlen környezetében lévőkről apró szívességekkel gondoskodik. Végül a legfontosabbnak a derűt és a humort tartom, mert ez gyógyszer és megoldás lehet igen sok nehéz helyzetben.

Horváth István

Szorgalmas, megbízható, érdeklődő, humoros, kreatív, udvarias… Még lehetne sorolni az értékes diáktulajdonságokat, de mint tudjuk, tökéletes diák nem létezik! (Tanár sem!) Szerencsére a margitos diákok „nyomokban tartalmaznak” a fentiek közül, és így máris öröm tanárnak lenni iskolánkban!

Keményné Orbán Krisztina

A fogékonyság, az új és izgalmas iránti nyitottság és a hagyományok továbbörökítése. Ha mindez hiányzik, nemcsak a diák, hanem a felnőtt élet is unalmassá lesz!

Kornyilovné Dr. Máté Anita

Elsősorban kíváncsi, érdeklődő, lelkes, tudni vágyó. Azután jó humorú, megbízható, olyan, aki a házi feladatát elkészíti, s nem utolsó sorban jelen van a tanórákon.

Lobmayer András

Szeretem, ha a diákok éretten állnak vallásunk gyakorlásához. Kiránduláson az esti imánál meg tudják fogalmazni, mit köszönnek meg Istennek és mit kérnek tőle. Szeretem, ha a diák kibontakoztatja talentumait: énekel, szaval, zenél, osztályt dekorál, fotózik, filmez, versenyre nevez.

Murányi Ilona

Kedvesség; őszinteség; igyekezet a tanulásban; jó humorérzék; tolerancia, empátia a tanárok irányában is.

Nagyné Margitán Gabriella

Az iskolai munkában kiemelem a megbízhatóságot, becsületességet, lelkiismeretességet, szorgalmat. Nélkülözhetetlen az előrehaladáshoz a nyitottság. A kapcsolatok szintjén nagyon fontos a bizalom, tolerancia, alkalmazkodás.

Oberrecht Ádám

A megbízhatóság és a szavahihetőség: amit ígér, azt betartja, amit kérek tőle, azt a legjobb tudása szerint teljesíti. A nyitottság: a világ dolgaira, az új ismeretekre, még ha azok a tanártól is származnak. A tisztelet: a tanár, a diáktársak és a közvetített értékek tisztelete, megbecsülése.

Pacz Mercédesz

Számomra ezek az őszinteség és a nyíltság. Szeretem, ha vállalják a gondolataikat, még akkor is, ha azok nem egyeznek az enyéimmel.

Pákh György

A diák tekintse a gimnáziumot munkahelynek, ahol a feladat a tudás megszerzése Fogadja el a diák, hogy ezt a folyamatot a tanár irányítja, ehhez pedig önfegyelem kell. Rendelkezzék megfelelő alkalmazkodóképességgel, szorgalommal, rendszeretettel. A feladatokat nem megkérdőjelezi, hanem teljesíti!

Pujcsek Adél

Az őszinteség, segítőkészség, megbízhatóság, pontosság. Fontos, hogy a diákok tiszteljék egymást és tanáraikat. Örülök, ha a jó az önkritikájuk, érdeklődőek, ha nemcsak az ötösért vagy kettesért tanulnak, hanem értik, hogy a tudás megszerzése az elsődleges cél. Szeretem, ha közvetlenek és van humorérzékük.

Rébay Lajos

Pontos érkezés az órákra beköszönés kíséretében. Bátorság a közvetlenség megéléséhez a társak és a tanár irányába. Nyitottság a diáktársak irányába pár illetve csoportmunka során.

Reichardtné Szabó Marietta

Minden kapcsolat, ismeretség esetében fontosnak tartom az őszinteséget és a bizalmat. Ezek nélkül nem alakulhat ki jó munkakapcsolat sem. Nagyra értékelem még egy diák esetében a kellő önkritikát és a jó humorérzéket.

Richlik-Horváth Katalin

Legyen türelme figyelni, gondolkodni. Legyen kiváncsi és higgye el, hogy a teremtett világban sok minden megfejthető. Gyakoroljon tiszteletet diáktársai iránt, azaz hagyja őket szárnyalni, felfedezni és hibázni.

Seidler Gizella

Az őszinteség, becsületesség, pontosság. A távoktatás során erre igen nagy szüksége volt minden diáknak, hiszen a „kiskapuk” megkeresése mindig egyszerűbb, mint a feladatok pontos, önálló elvégzése. Szerencsére a csoportjaimban túlnyomó többségben ilyen diákok voltak.

Simonfai Teodóra

A megbízhatóság. Hogy lehet számítani az illető ígéretére, munkájára, adott szavára. És ha valakinek van humora. Sok nehézségen átsegít és átsegíttet.

Sipossné Szabó Ildikó

A tanítás szerintem egy interaktív tevékenység, így nagyon szeretem, ha a diák „beszélget” velem az órán, elmondja a gondolatait. Egy jó hangulatú órán mindent könnyebb megérteni vagy megkérdezni. Ezek mellett a precizitás és a kötelességtudat is fontosak számomra.

Somogyi Mihály

Legyen érdeklődő, talán ez a legfontosabb. Nincs annál kiábrándítóbb, mint egy teljesen passzív, érdektelen osztálynak órát tartani. A becsületesség is fontos, így az esetleg felmerülő problémákat, konfliktusokat is sokkal könnyebb rendezni.

Stodola Bálint

Legyen becsületes, szorgalmas, ne rettenjen meg a kudarctól, és merjen bátran kérdezni.

Szabóné Fenyvesi Katalin

Az egyik legfontosabb tulajdonság szerintem a kedvesség, kicsit tágabb értelemben. Azért, mert nekem rossz a kedvem, nem kell, hogy mások napját is elrontsam morgós, kedvetlen beszólásokkal.

A mosoly segíti a kommunikációt. Ha mosolyognak rám, én is jobb kedvű leszek. Légy te is mosolygós!

Szentgáli Zsolt Dr.

Legfontosabbnak az őszinteséget, az egymás iránti feltétlen (tettekben megnyilvánuló!) jóindulatot és tiszteletet, a másik véleményének meghallgatását, az erőszak (a verbális is!) teljes elkerülését tartom. Szeretem az értő, intelligens humort.

Szücs Anikó

Viselkedést tekintve fontos a megbízhatóság, becsületesség, felelősség a közösségért, a tanórán az együttműködésre való készség. A tanuláshoz való hozzáállásnál számít a szorgalom, az érdeklődés, a nyitottság. Fontos a fegyelmezettség, hogy az órán adott legyen a tanulás lehetősége.

Tanai Róbert

Felelősség, őszinteség, humor. Szerencsére sok ilyen tanítványom van.

Urbán Diana

A diák becsületesen, időben végezze el a feladatait. Az igazán tökéletes diák pedig akkor is valakinek érzi magát, ha „valakinek” be kell csuknia az ablakot, stb.

Urbányiné Farkas Dóra

Akarjon valamit alkotni, valami értelmes tevékenységet végezni az életében, és ezért hajlandó legyen tanulni, erőfeszítést is tenni – még akkor is, ha nem az én tantárgyam a kedvence. Ne akarjon másnak látszani, mint amilyen. Legyen humora és humorérzéke. Ne skatulyázza be a tanárokat. :)

Vámosi Judit

Tudjon valamiért lelkesedni! Mélyedjen el abban, ami érdekli, legyen az tudomány, sport, művészet. Fontos az őszinteség. Ha el is követ néhány stiklit, vállalja a tettei következményeit. Legyen véleménye, de ismerje a tolerancia szó jelentését. A vidámság, humorérzék nem hátrány!

Varga-Etele Orsolya

Számomra a legfontosabb – értékes diáktulajdonságok: őszinteség, nyitottság, kíváncsiság, érdeklődés az emberi élet nagy kérdései iránt, segítőkészség és az, ha az illető jól kommunikál.

Veszelovszki Balázs

A diákok népes táborában nagyon sok szorgalmas és igyekvő van, de ezekhez kell a tiszta lélek is. Berzsenyitől tudjuk, hogy nem sokaság, hanem lélek tesz „csuda dolgokat”. Én úgy látom, hogy iskolánkban sok diákban mindhárom, számomra fontos dolog megvan: szorgalom, igyekezet, tiszta lélek.

Vízhányó Zsolt

Legyen kiegyensúlyozott. Ne felnőtteknek, elvárásoknak akarjon megfelelni, hanem a lehúzó erőktől mentes lelkiismeretének, leginkább a Teremtőnek. Ne legyen túl vallásos, se pogány – hanem kereső és nyitott. Hallgasson a felnőttekre, de alapvetőn legyen önjáró. Ja, és tudjon örülni, mosolyogni.

 

 




Naptár
Aktuális | Kovetkező események
ImpresszumAdatkezelési tájékoztató

Minden jog fenntartva © Szent Margit Gimnázium

Tervezte az Unicial